fbpx

Last van PMS klachten? Oorzaken, symptomen en tips

Voel jij je maandelijks gevloerd door je menstruatie? Sturen je hormonen jouw leven en wil jij zelf weer in control komen? Lijk jij van menstruatie naar menstruatie te leven en slechts twee weken per maand ‘jezelf’ te zijn? Heftige bloedingen beperken je dagelijks leven, extra setjes kleding mee voor de zekerheid en nauwelijks een les kunnen volhouden met je maandverband? Heb je last van PMS klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn, gespannen borsten, chagrijnig, neerslachtig en vreetbuien? Het wordt ook wel premenstrueel syndroom genoemd of afgekort als PMS. In dit blog vertel ik je meer over wat er eigenlijk gaande is en hoe je jouw lijf zo goed mogelijk kan ondersteunen om weer in balans te komen.

De oorzaak van PMS klachten

Wanneer je begint met menstrueren, proberen je hormonen in een ritme te komen die zorgt voor vruchtbaarheid. Hormonen veranderen bij de vrouw gedurende de maand. Je hebt in je cyclus (van menstruatie naar menstruatie) een soort golfbeweging van hormonen. Het ene hormoon is in het begin van je cyclus laag en wordt hoger naarmate je verder in je cyclus bent. En het andere hormoon is juist hoog in het begin en zakt gedurende je cyclus. Deze golvende beweging zoekt in de eerste jaren van de menstruatie naar het ideale ritme. Het is als het ware aan het oefenen en zoeken naar het ideale ritme.

 

Symptomen van PMS

Dit kost aan de ene kant tijd en zolang het ritme nog niet ideaal is, kan het gepaard gaan met vervelende klachten zoals heftige bloedingen, hoofdpijn, gespannen buik/borsten, lage rugpijn, stemmingswisselingen en op bepaalde dagen drang naar zoete/vette voeding. Het kan jaren duren voordat je hormoonbalans zijn ritme heeft gevonden. Maar ook als je een regelmatige cyclus hebt met ovulatie (wat meestal leidt tot een betere hormoonbalans om dat dat de aanmaak van progesteron stimuleert) kun je nog steeds PMS klachten ervaren. Enige schommelingen in stemming bijvoorbeeld of lichte signalen horen er ook wel bij, maar dat hoeft niet je dag te bepalen. Vaak kunnen klachten worden verlicht door je lijf te ondersteunen met gezonde voeding, voldoende rust/ontspanning en je lever ondersteunen bij de afbraak van hormonen zodat er geen overschot ontstaat.

 

Tips om PMS klachten te verlichten

• Geef het tijd als je nog niet zo lang menstrueert.
• Mijd suiker. Suiker verstoort je hormoonbalans en stimuleert ontstekingsactiviteit.
• Beperk cafeïne, alcohol, gluten en melkproducten om een onnodige stressreactie in je lijf te mijden.
• Drink voldoende, gemineraliseerd water. Een vochttekort belemmerd een gezonde progesteronfunctie.
• Eet voldoende eiwitten en gezonde vetzuren (MCT-olie, lijnzaadolie). Gezonde vetten zijn enorm belangrijk voor een goede hormoonbalans en remming van ontstekingen.
• Geef prioriteit aan ontspanning. Probeer bijvoorbeeld dagelijks een half uur diepe ontspanning te bereiken met bijvoorbeeld meditatie, yoga, lezen (geen thriller), ademhalingsoefeningen of een (bos)wandeling. Drink kalmerende theesoorten zoals venkel, sterrenmunt en kamille.
• Eet voldoende en regelmatig broccoli, lijnzaad (heel kopen, gebroken eten) en kruidenthee.
• Eet ijzerrijke voeding om je energie op peil te houden, vooral als je veel bloedverlies hebt.
• Drink braambladthee bij heftige bloedingen.
• Eet mineraalrijk (magnesium, jodium, zink, kalium), uit de zee; zeewieren, kelp, algen, vette vis (MSC). Kalium zit vooral in cacao, pistachenoten, amandelen, abrikozen, linzen, lijnzaad.
• Ondersteun de lever met een kruik. Bespreek met een gezondheidsprofessional of een bio-identieke progesteroncréme kan helpen in jouw situatie.
• En de laatste tip: pak de tips beetje bij beetje op. Zo kun je goed monitoren bij welke tip jouw lijf baat heeft én blijft het beter haalbaar om de tips ook te blijven volgen. Op naar een lichaam in balans, zonder PMS klachten!

Ik ben benieuwd wat je van dit blog vindt, laat je een like achter als het waardevol is voor jou? In mijn volgende blog vertel ik meer over verschillende anticonceptiemethoden en hun belangrijkste kenmerken. Laat je mailadres achter als je graag een seintje ontvangt zodra mijn nieuwe blog online staat. Stuur me gerust een berichtje of vraag als jij graag meer wil weten over een bepaald onderwerp, wie weet schrijf ik er een volgend blog over.

P.S. Heeft het lezen van dit blog je nieuwsgierigheid gewekt? Daar ben ik blij om! Want hoe beter jij je lijf leert ondersteunen, hoe mooier. Neem dus gerust contact met me op als jij je eigen vragen wil stellen. Ik zal ze zo goed mogelijk voor je proberen te beantwoorden en meedenken wat kan helpen bij jouw persoonlijke klachten. Meer (Engelstalige) informatie over menstruatie en PMS vind je op deze website. 

 

 

 

 

 

 

 

0
    0
    Je mandje
    Je mandje is leegTerug naar de winkel
    Open chat
    Voedingscoach Vledder
    Hoi 👋, kan ik je ergens mee helpen?